Seks grunde til at vælge EU-Blomsten
Her kan du læse om, hvorfor I som virksomhed skal overveje EU-Blomsten på jeres produkter eller servicer.

Europæiske forbrugere ser i stigende grad efter mere miljøvenlige produkter. Da EU-Blomsten er et anerkendt og genkendeligt mærke i EU, vil mærket i stigende grad have betydning for, om forbrugerne vælger jeres varer eller serviceydelser. På B2B-niveau kan EU-Blomsten skabe forretningsmuligheder, da markedet allerede efterspørger mere miljøvenlige produkter.
Processen med at kunne leve op til EU-Blomstens kriterier vil være med til at vise, hvordan I som virksomhed kan optimere jeres produkter og produktionsprocesser. Det vil styrke jeres omdømme på miljøområdet. Det kan også føre til økonomiske besparelser som fx reduceret ressourceforbrug og elforbrug samt forbedret affaldshåndtering.
Offentlige indkøbere oplever i stigende grad krav om at samarbejde med producenter af produkter, der er miljømærket i henhold til ISO 14024 (Type-I miljømærker), som fx EU-Blomsten. Det at have produkter eller serviceydelser, der har fået tildelt EU-Blomsten, sikrer lettere adgang til grønnere offentlige udbud.
EU-Blomsten er blevet udviklet som en guide til produkter, der er blandt de miljømæssigt bedste på markedet. EU-Blomsten følger ISO-standard 14024 og er derfor et Type-I miljømærke – dette er en af de mest pålidelige måder at kommunikere miljøoplysninger til forbrugerne på.
Brugervejledninger er tilgængelige online for de fleste produktgrupper som hjælp til jeres ansøgning om EU-Blomsten. Beskrivelsen af trinene i ansøgningsprocessen gør det nemt for jer at ansøge.
EU-Blomsten har reducerede gebyrer for SMV'er, mikrovirksomheder og ansøgere fra udviklingslande. Dette kan reducere omkostningerne til en ansøgning om EU-Blomsten.