Spring til indhold
EU-Blomsten logo

Kvadrat: EU Ecolabel giver øget troværdighed og transparens

Den danske virksomhed Kvadrat er kendt i store dele af verden for sine tekstilprodukter, og virksomheden arbejder ofte sammen med førende designere, arkitekter og kunstnere. Kvadrat stiller dog ikke kun høje krav til æstetikken, men også til kvalitet og miljø. Derfor har Kvadrat arbejdet med EU Ecolabel i mere end 20 år, og målet er at opnå EU Ecolabel på 90 % af tekstilomsætningen i 2030.

Udsnit af stofprøver med miljømærket møbeluld i forskellige nuancer

Tekstilvirksomheden Kvadrat blev grundlagt i Ebeltoft i 1968 og er i dag en af Europas førende producenter af designtekstiler. Og selv om design og æstetik står højt på virksomhedens dagsorden, spiller certificeringer og dokumentation også en essentiel rolle for Kvadrat, der siden 2002 har arbejdet med EU Ecolabel.

”Certificeringer og dokumentation understøtter en af vores tre strategiske søjler i vores bæredygtighedsstrategi – nemlig den søjle, der handler om at skabe transparens i vores supply chain og dermed også for vores kunder,” fortæller Johanne Villumsen, Specialist, Label & Certification hos Kvadrat og fortsætter:

”Valget faldt for mere end 20 år siden på EU Ecolabel, da det var det bedste match for os i forhold til vores værdier indenfor kvalitet og miljø, hvor EU Ecolabel har strikse krav til begge dele. Det resulterede i, at vi fik vores første EU Ecolabel certificering i 2002. Det var på Hallingdal, som er designet af Nanna Ditzel, og som både er vores første og et af vores bedst sælgende tekstiler.”

Ambitiøst 2030-mål for EU Ecolabel

En voksende efterspørgsel på certificerede produkter og strammere lovgivningsmæssige krav har betydet, at Kvadrat de seneste år er begyndt at arbejde mere strategisk med certificeringer.

Som en del af vores bæredygtighedsstrategi har vi blandt andet sat et mål om, at vi vil opnå EU Ecolabel på 90 % af vores tekstilomsætning i 2030,” siger Johanne Villumsen.

Derfor har det været helt naturligt for Kvadrat at udvide deres certificering til også at omfatte gardiner, og det har ifølge Johanne Villumsen været en effektiv certificeringsproces:

”Både vores leverandører og vi har god erfaring med EU Ecolabel fra ansøgningsprocesserne til vores møbelstoffer. Den erfaring har vi kunnet drage nytte af i forbindelse med certificeringen af vores gardiner, hvilket har gjort processen mere effektiv.”

Transparent forsyningskæde er afgørende

Ifølge Kvadrat er der især én ting, der er vigtig at have styr på for at kunne opnå en certificering med EU Ecolabel:

”Vores erfaring er, at en transparent supply chain er afgørende – og det er uanset, om det handler om møbelstof eller gardiner. Det betyder, at vi investerer i langsigtede relationer med vores leverandører. I forhold til vores produkter med EU Ecolabel arbejder vi med et strategisk udvalg af leverandører, hvor volumen, willingness og udviklingspotentiale er vigtige faktorer. Denne udvælgelsesproces sker i samarbejde med vores produktudvikling og supply chain team,” fortæller Johanne Villumsen.

Gavner både markedsposition og miljøindsats

Kvadrat oplever flere fordele ved at have produkter certificeret med EU Ecolabel:

”Eksternt har EU Ecolabel – i samspil med vores overordnede bærdygtighedsstrategi – betydet, at vi står stærkt i markedet, at vi kan differentiere os, og at vi kan efterkomme en stigende efterspørgsel på certificerede produkter,” fortæller Johanne Villumsen og tilføjer:

”Men også internt oplever vi fordele. Ansøgningsprocessen bidrager til større transparens i vores supply chain, hvilket er et vigtigt skridt i at bygge en stærk due diligence proces. Det øgede fokus på EU Ecolabels kriterier på tværs af vores tekstilbrands løfter samtidig vores miljøbevidste design- og produktionsprocesser yderligere.”

Farveprøver med uldstof lagt i en cirkel efter farvetoneskala

EU Ecolabel styrker troværdigheden

For Kvadrat er EU Ecolabel med til at dokumentere virksomhedens miljøindsats:

”Vi får en del positiv feedback fra kunder, når et tekstil opnår EU Ecolabel. Miljømærket er især vigtigt for vores B2B-kunder, som ligesom os har styrket deres certificeringspolitik. Når vi designer og producerer, tager vi højde for miljøpåvirkningen i alle processer i produktets tilblivelse – og vi sørger for, at det får en lang holdbarhed. Når vi får EU Ecolabel på et produkt, får vi bevis på denne indsats, og det er helt klart med til at styrke vores troværdighed,” fortæller Johanne Villumsen.

De bæredygtige tiltag fortsætter

Med 18 bæredygtighedsmål i strategien, har Kvadrat gang i mange miljøtiltag. På produktionssiden har virksomheden bl.a. et mål om at reducere vandintensiteten med 25 % i 2030 og tilsvarende reducere produktionsspild med 25 % i 2030.

”Her ser vi, at EU Ecolabel med sine kriterier bidrager til at sætte fokus på ressourceudnyttelse – og ressourceoptimering,” siger Johanne Villumsen.

Hun fortæller også, at næste skridt på Kvadrats bæredygtighedsrejse er at implementere cirkulære services:

”Vi vil gerne udvide vores miljøarbejde ved at implementere cirkulære services som en etableret del af vores forretning. Her vil det være væsentligt, at vi kan understøtte arbejdet med relevant dokumentation og certificeringer, og vi håber, at EU Ecolabel vil blive en drivende kraft på dette område.”

Fakta om Kvadrat

  • Grundlagt i 1968 i Ebeltoft og er i dag Europas førende producent af designtekstiler
  • Har hovedkontor i Ebeltoft samt 49 salgskontorer og showrooms i 22 lande.
  • Fremstiller tekstiler til bl.a. møbelpolstring, vægtæpper og gardiner – til både private og offentlige rum
  • Samarbejder med kendte designere, arkitekter og kunstnere fra både Danmark og udlandet, blandt andre Nanna Ditzel, Pipilotti Rist og Olafur Eliasson.
Svanemærkede stofprøver fra Kvadrat